139_ENYAQ_COUPE_iV_Phoenix_Orange.jpg

Mítoszok és tények
az elektromos autókkal kapcsolatban 

Az elektromos autók (EV-k) sajátos jellemzőkkel rendelkeznek, teljesen új mobilitást képviselnek, melyhez kapcsolódóan napjainkban sok kérdés vetődik fel, a válaszok hiánya pedig mítoszokat generál. Ezekre a felvetésekre - a teljesség igénye nélkül -  az itt található tényszerű válaszok talán képesek eloszlatni a mítoszokat és sikerül bemutatni, hogy az EV-k praktikusak, sokoldalúak lehetnek, ha kellő ismerettel fordulunk feléjük.

 
 

Biztonság

Az elektromos autók villámcsapásoknak vannak kitéve a viharban.

Amikor az elektromos autókat villámcsapás éri, pontosan ugyanúgy viselkednek, mint a belső égésű motoros autók. Ha pedig egy EV-t éppen töltenek, amikor villámcsapás éri, a biztosíték kiold, és a töltés megszakad. A legrosszabb, ami történhet, hogy a töltőkábel megsérül – semmi más.

Esőben veszélyes elektromos autót vezetni vagy tölteni.

Mivel az akkumulátor nagyon jól szigetelt, az elektromos autó pontosan ugyanúgy üzemeltethető, mint egy belső égésű motorral hajtott jármű. Nem kell aggódnia a nedves körülmények közötti töltés miatt sem – a töltőrendszert úgy tervezték, hogy addig nem folyhat áram, amíg a töltő nincs biztonságosan csatlakoztatva az autóhoz. Tehát Ön egyáltalán nincs veszélyben. Ennek ellenére javasoljuk, hogy figyelmesen olvassa el a használati útmutatót, és tartsa be az abban foglalt szabályokat.

Az elektromos autóknál nagyobb a tűzveszély.

A ŠKODA AUTO elkötelezett minden járművének maximális biztonsága mellett, és a márka elektromos és hibrid autói semmivel sem veszélyesebbek, mint más járművek. Maguk az akkumulátorok nem jelentenek nagyobb tűzveszélyt, mint a belső égésű motorok. Valójában a legtöbb autótüzet az üzemanyag szivárgása okozza, amely magas hőmérsékleten, nagyon forró helyeken gyullad meg. Az elektromos autóknál ez nem jelent kockázatot. Ráadásul az EV-akkumulátorok robusztusabbak, mint a kisebb akkumulátorok (például a mobiltelefonoké), és kémiai összetételük is más. Az EV meghajtó akkumulátorok olyan technológiai megoldásokkal is rendelkeznek, mint az akkumulátor-kezelő rendszer, amely monitorozza az akkumulátor összes jellemzőjét, szabályozza az akkumulátor hűtését és fűtését, és képes leválasztani az akkumulátort a gyulladás kockázatának minimalizálása érdekében, ha rendellenességet észlel (pl. rövidzárlat a töltőállomáson vagy más vészhelyzet miatt).

Az elektromos autók csendessége veszélyezteti a gyalogosokat, mert nem hallják, hogy jönnek.

Igaz, hogy az elektromos autók alacsony sebességnél nagyon csendesek, de erre a Skoda és a jogalkotók is gondoltak. Az autók olyan berendezéssel vannak felszerelve, amely körülbelül 25 km/h sebességig egy bizonyos hangot bocsát ki. Nagyobb sebességnél a hang természetes módon keletkezik, például a gumiabroncsok gördülése vagy a levegő ellenállása miatt, így nincs szükség mesterséges zajkeltésre. Emellett az ENYAQ iV alapfelszereltségként olyan fejlett vezetéstámogató rendszerekkel van felszerelve, amelyek figyelmeztetik a vezetőt az előtte haladó gyalogosokra, és automatikusan fékeznek, ha ütközés fenyeget.

Baleset esetén az elektromos autók veszélyesebbek, mint a hagyományos járművek.

Elektromos autóinkat szigorú és kimerítő Euro NCAP biztonsági teszteknek vetik alá, amelyeken folyamatosan magas pontszámot érnek el, ami nagyrészt a legkorszerűbb felszereltségüknek és a vezetéstámogató rendszereiknek köszönhető. Ez alól az ENYAQ iV sem kivétel, amely teljes öt csillagot kapott ezeken a törésteszteken. A felnőtt utasok védelme kategóriában is 94%-os eredményt ért el, és az Euro NCAP 2021-ben a kategória legbiztonságosabb autójának nevezte. Az elektromos járművek akkumulátorait többszörös burkolat védi, és baleset esetén automatikus a leválasztásuk. Ez minimálisra csökkenti a kárveszélyt és az ebből eredő következményeket. Ezenkívül, mivel az akkumulátor a padlóba van beépítve, a jármű súlypontja alacsonyabb, ami csökkenti a valószínűségét, hogy baleset esetén felboruljon. Az elektromos autókban gyakorlatilag nincsenek olyan forró alkatrészek, mint a belső égésű autókra jellemző kipufogórendszer vagy turbófeltöltő, amelyek tűzveszélyt jelenthetnek az üzemanyagrendszer szivárgása esetén. Még az elektromos autókban elsősorban az akkumulátor hűtésére és fűtésére használt hűtőfolyadék is sokkal alacsonyabb üzemi hőmérsékletet ér el.

Az elektromos járművek jövője

Az elektromobilitás a politikai nyomás terméke, ezért nincs jövője.

Az elektromobilitás nem újdonság. Az első elektromos járműveket már a 19. század végén megépítették. Az Egyesült Államokban például a 20. század elején az összes autó egyharmadát elektromos motor hajtotta meg. Akkoriban azonban az akkumulátorok olyan csekély hatótávolsággal rendelkeztek (néhány tíz kilométer), hogy az elektromos motorokat fokozatosan kiszorították a belső égésű motorok. Most azonban fordult a kocka, és a technológiai fejlődés az elektromos autóknak kedvez. Az elmúlt 10 évben a viszonylag újdonságnak ható autókból nagyon praktikus járművekké váltak, és a vásárlók ma már élénken érdeklődnek irántuk. Ezt bizonyítják az ENYAQ iV megrendelései és értékesítései, amelyre jelenleg hosszú várakozási idő van. A személygépkocsi-eladási statisztikákban is egyre nagyobb arányt képviselnek az elektromos autók, noha még mindig széles a kínálat a belső égésű motorral hajtott autókból. Egy másik szempont, amely az elektromos autók mellett szól, a környezetvédelem. Ez nem csak a politikusok, hanem mindannyiunk ügye. Ha a világ a jelenlegi trendek mentén halad tovább, a globális hőmérséklet 2100-ra várhatóan több mint 4,5°C-kal emelkedik.

Költségek

Az elektromos autók drágák.

Az elektromos autók legdrágább része az akkumulátor. A technológia fejlődésével és a termelés bővülésével azonban az árak folyamatosan csökkennek. Az elektromos autók esetén elérhetők (voltak/lesznek) bizonyos támogatások is. A piactól függően ezek lehetnek a vásárláshoz kapcsolódó támogatások vagy működési ösztönzők különböző formái.

Természetesen a beszállítói lánc minden résztvevője érintett az előre meg nem jósolható változással kapcsolatosan, melyek az árakat is befolyásolják.

Meg fog emelkedni az otthoni villanyszámlám.

Az otthoni töltés az egyik leginkább költséghatékony lehetőség, az EV-tulajdonosok 80%-a otthon tölti fel autóját éjszaka. Ez nyilvánvalóan megnövekedett áramfogyasztást jelent, de végső soron pozitív hatással lehet az egységárra. Ennek oka, hogy az energiavállalatok nagyobb mennyiség esetén kedvezőbb árakat kínálnak, és egyes tarifák kifejezetten az elektromos járművek felhasználóira vannak szabva. Az otthoni töltés kombinálható napelemek használatával is, ami jelentősen csökkentheti az elektromos autó üzemeltetési költségeit.

Napjaink változásait, a szolgáltatók árszabását és az állami rendelkezéseket természetesen ebben az esetben sem lehet figyelmen kívül hagyni.

Most, hogy a villamos energia ára emelkedik, az elektromos autók üzemeltetése már nem olcsóbb.

Bár a villamos energia ára emelkedik, az elektromos autók használata még mindig olcsóbb lehet, mint a fosszilis üzemanyaggal működő autóké, amelyek ára szintén ugrásszerűen emelkedik. Az egyetlen forgatókönyv, amelyben az EV üzemeltetése ugyanolyan költséges lenne, mint egy benzines vagy dízelüzemű autóé, ha az ügyfelek kizárólag gyorstöltő állomásokon töltenék járművüket. Amint a töltés egy részéhez váltóáramot használnak, az elektromos autó üzemeltetése olcsóbbá válik. Ez azt jelenti, hogy például Csehországban átlagosan sokkal olcsóbb egy elektromos autó üzemeltetése, mint egy hagyományos autóé, mivel a töltés mintegy 80%-ban otthon vagy a munkahelyen zajlik.

 

Környezet

Az elektromos autó valójában nem teljesen környezetbarát.

Egy elektromos autó kibocsátásának hatása az életciklusa során (gyártás, üzemeltetés, szervizelés) körülbelül háromszor kisebb, mint egy hasonló benzinüzemű autóé. Ráadásul az ENYAQ iV esetében a ŠKODA CO2-semleges gyártással büszkélkedhet. Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség kiszámította az elektromos autó gyártásának és üzemeltetésének leginkább környezetkárosító forgatókönyvét, de még ez is 22%-kal kevesebb CO2-ot termelt, mint a dízel, és 28%-kal kevesebbet, mint a benzines. Minél hosszabb ideig üzemel egy elektromos autó, annál jobb a környezeti teljesítménye a belső égésű motorral szerelt autókhoz képest. Ráadásul, ha az elektromos autót megújuló forrásokból származó villamos energiával töltjük – ez a tendencia a jövőben csak erősödni fog –, akkor az elektromos autó zöld görbéje még meredekebben emelkedik egy belső égésű autóhoz képest.

Az elektromos autók nem kibocsátásmentesek; kibocsátásuk az erőműben keletkezik.

Természetesen az elektromos autók meghajtásához szükséges villamos energiát valahol elő kell állítani, és ennek egy részét széntüzelésű erőművekben állítják elő. Az elektromos autókról azonban éppen ezért azt mondják, hogy helyileg kibocsátásmentesek – a városban nem szennyezik a levegőt. Emellett a széntüzelésű erőművek csak a hálózatba betáplált villamos energia egy részét állítják elő; minden az egyes országok energiamixétől függ. Vegyük például Svédországot, ahol az összes energia 49%-a megújuló forrásokból származik. Aztán ott van Csehország, ahol 54,3%-a származik alacsony vagy nulla kibocsátású forrásokból. Arról nem is beszélve, hogy a jövőben az egyes országok energiamixében az alacsony és nulla kibocsátású villamos energia aránya az előrejelzések szerint növekedni fog, ami nagyrészt az európai zöld megállapodásnak köszönhető, amelynek célja, hogy az EU 2050-re klímasemlegessé váljon.

A hidrogénben rejlik a jövő.

Bár a hidrogén idővel várhatóan kiegészíti a jelenlegi akkumulátor-alapú elektromobilitást, az európai hidrogénstratégia elsősorban a nehéz teherszállításra és a tömegközlekedésre – közúti, vasúti, folyami, tengeri és potenciálisan a légi közlekedésre – összpontosít. A hidrogénüzemű autók is rendelkeznek villanymotorral, amelyet a hidrogén és a légköri oxigén reakciójából származó, az üzemanyagcellákban menet közben előállított elektromos áram hajt. A hidrogén feltöltése a töltőállomásokon körülbelül olyan gyors, mint a belső égésű motorral hajtott autóké, és hasonló hatótávolságot biztosít. A hidrogéntöltő állomások infrastruktúrája világszerte továbbra is nagyon gyér.

Az akkumulátorok terhelik a környezetet, amikor elérik hasznos élettartamuk végét.

Egy elektromos autóban lévő akkumulátortól nagy igénybevételt várnak el, de ha már nem képes teljesíteni, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy a szemétdombra kerül. Kevésbé megterhelő környezetben még sok évig szolgálhat. Használható például otthon (különösen napelemek használata esetén), szervizközpontokban vagy gyárakban villamos energia tárolására. Amikor már erre a célra sem használható, az akkumulátor újrahasznosítható, és anyagainak túlnyomó többsége, beleértve a nemesfémeket is, visszanyerhető. Az újrahasznosítás – akár csak az akkumulátor, akár az egész autó esetén – az ügyfelek számára ingyenes, és a leadás bármelyik ŠKODA márkakereskedőnél lehetséges.

Azt mondják, hogy az elektromos motorok hatékonyabbak, mint a belső égésű motorok, de az áramot valahol elő kell állítani, és valahogyan be kell táplálni az autókba, és a folyamat során egy része elvész.

Az elektromos motorok határozottan hatékonyabbak! A működési hatékonyságot összevetve egy elektromos motor közel 80%-os hatásfokot ér el működés közben, míg a belső égésű motorok körülbelül 30%-os hatásfokkal működnek. Természetesen egy villanymotor teljes hatékonyságát csökkenti a villamos energia előállítása és szállítása, de ne feledjük, hogy a benzin vagy a gázolaj sem levegőből van – ha a teljes gyártási folyamatot akarjuk összehasonlítani, akkor figyelembe kell vennünk az olaj kitermelését, a finomítóba való szállítását, feldolgozását, majd az üzemanyag-töltőállomásra való szállítását is, nem is beszélve a katasztrófák, például a tartályhajó-balesetek kockázatáról. Ebből a szempontból nézve az elektromos autók ismét sokkal jobban teljesítenek.

 
 

forrás: Porsche Hungária Skoda divízió értékesítési oktatási anyagok

Töltés

Kevés töltőpont van, és messze egymástól.

Bár kevesebb nyilvános töltőpont van, mint üzemanyag-töltőállomás, a számuk folyamatosan nő, és a ŠKODA AUTO mobilalkalmazásai segíthetnek megtalálni őket. Ráadásul a hagyományos üzemanyag-töltőállomásokkal ellentétben az elektromos autót otthon, a munkahelyén vagy vásárlás közben is feltöltheti, amikor az autó általában nincs használatban.

Nem tudok elektromos autót venni – nincs garázsom, ahol fel tudnám tölteni.

Ha Ön társasházban lakik, és nincs lehetősége arra, hogy autóját éjszaka a családi ház garázsában töltse fel, még akkor is számos töltési lehetőség áll rendelkezésére. Fontos azonban kiemelni, hogy erősen ellenezzük a hosszabbító használatát, amikor normál konnektorból vagy CCS2 aljzatból tölt, mivel a töltő nagyobb teljesítményen működik, mint a normál háztartási készülékek, így a hosszabbító használata potenciálisan elektromos meghibásodáshoz vezethet. Az új lakóparkok tervezésénél figyelembe vették az elektromobilitást – vagy lehetőség van töltőpontok kialakítására a mélygarázsokban, vagy már előkészítettek egy parkolóhelyet a töltéshez. A városi utcákban parkolók számára intelligens töltőlámpák vagy lakótelepi intelligens alállomások állhatnak rendelkezésre, ahol este leparkolhat, és éjszakára otthagyhatja autóját töltésre. Ha nincsenek ilyen lehetőségei, akkor egy kis tervezéssel megoldhatja, hogy akkor töltse fel autóját, amikor nincs rá szüksége, ami az elektromobilitás egyik nagy előnye. Ha belső égésű motoros autója van, akkor az valahol kihasználatlanul állna, de egy elektromos autóval ezt az időt arra használhatja, hogy feltöltse egy nyilvános töltőponton. Ezek a nyilvános töltőpontok általában forgalmas helyeken találhatók, például a bevásárlóközpontok parkolójában. Az autó feltölt, amíg Ön bevásárol vagy moziba megy. Az autót akkor is töltőn hagyhatja, amikor dolgozik. Tény azonban, hogy vannak különféle okok és preferenciák, amelyek miatt egyesek nem szeretnének elektromos autót, ezért továbbra is elérhetők a belső égésű motorral hajtott autók.

Ha fagyos időben az utcán parkolok, az autóm lemerül.

Télen az akkumulátorok fizikai tulajdonságai miatt csökkenhet a felhasználható akkumulátor-kapacitás – és így a hatótávolság is. Ugyanez érvényes a lítium-ion akkumulátorokat használó összes többi berendezésre és eszközre is. A csökkenés azonban nem olyan jelentős. Amíg az autó legalább 80%-os töltöttséggel rendelkezik, a külső hőmérséklettől függetlenül hónapokig tartó parkolás után is működőképes marad. A nagyon hideg hőmérsékleten történő parkolás ronthatja a nagyfeszültségű akkumulátor töltési sebességét, ami meghosszabbíthatja a töltési időt. Ha azonban az autó használatban van, az akkumulátor az optimális hőmérsékleti tartományban marad, és a töltés a hőmérséklettől függetlenül normálisan zajlik. Megfelelő odafigyeléssel az elektromos autók nem jelenthetnek akadályt, és még egy hegyi síelést is könnyedén elviselnek.

A töltés túl sokáig tart.

A rendelkezésre álló lehetőségek közül a háztartási csatlakozó aljzatról történő töltés tart a legtovább, de ezzel a lehetőséggel általában egész éjszakára töltőn hagyhatja az autót. Alternatív megoldásként felgyorsíthatja a folyamatot egy wallbox telepítésével. A nyilvános töltőpontokon történő töltés a nagyobb töltési teljesítmény miatt általában kevesebb időt vesz igénybe, így vásárlás közben is feltöltheti autóját. Javasoljuk, hogy a rendszeres töltés során az akkumulátort 80%-os kapacitásig töltse, mivel ez meghosszabbítja az élettartamát és csökkenti a töltési időt. A gyakori 100%-os töltés nem ideális az akkumulátor élettartama szempontjából. Már egy 80%-os töltés is elegendő több száz kilométeres hatótávolsághoz.

A töltést mindig 0%-os akkumulátor-kapacitásnál kell kezdeni és 100%-os töltöttségnél kell befejezni.

Nem segít az akkumulátor élettartamán, ha gyakran lemeríti a kapacitásának 0%-ára, vagy feltölti 100%-ra. Ideális esetben a töltöttségi állapotot 20% és 80% között célszerű tartani – a töltési sebesség is ebben a tartományban a leggyorsabb.

A töltés túl korai befejezése károsítja az akkumulátort.

Ez nem igaz. Ha idő előtt leállítja a töltést, az akkumulátornak nem lesz baja. Ezzel szemben a túl gyakori 100%-os töltés nem tesz jót az akkumulátornak.

Folyamatosan gondolkodnom kell majd azon, hogy hol és mikor fogom feltölteni az autót.

Egy ideális világban az elektromos autóját egy éjszaka alatt otthon tölti fel – délután leáll, és csatlakoztatja az autót, majd reggel beül a feltöltött autóba, és elindul. Ha az otthonán kívül kell töltenie, egyre több nyilvános töltőpont áll rendelkezésre. Ezek általában olyan helyeken találhatók, ahol várhatóan a legtöbbet használják őket: parkolókban, bevásárlóközpontokban stb. Ráadásul a Powerpass kártya egyszerű megoldást kínál, és hozzáférést biztosít az európai töltőpontok akár 80%-ához. Egy praktikus alkalmazás egy pillanat alatt megmutat mindent, amit tudnia kell.

Az akkumulátor a töltés során károsodhat.

Más elektromos járművekhez hasonlóan a ŠKODA ENYAQ iV is olyan rendszerekkel van felszerelve, amelyek megakadályozzák az akkumulátor nagyon alacsony szintre merülését, a töltés közbeni túlmelegedést és a túltöltést. Ezek, valamint az eredeti, a gyártó által bevizsgált töltőkábelek és a tanúsított szakemberek által telepített töltőpontok használata megakadályozza az akkumulátorok károsodását.

Az autóm bármikor lemerülhet út közben.

Az akkumulátor lemerülése olyan, mintha kifogyna a benzin. Az autó előre figyelmezteti Önt, és kikapcsol bizonyos kényelmi funkciókat, ha az akkumulátor kritikusan alacsony töltöttségi szintre kerül, hogy ne pazarolja az energiát. Ha az akkumulátor lemerül, az autó megáll, épp úgy, mint amikor a tank kiürül. Ha az autó üresben van és a gyújtás be van kapcsolva, az elektromos autót rövid (legfeljebb 50 km-es) távon tolhatja vagy vontathatja. Ha azonban az autó nem engedi, hogy sebességet váltson, vagy ha hosszabb távra kell vontatni, akkor tréleren kell szállítani – egy elektromos autót nem lehet csak egy tengellyel az úton vontatni. Mobilitási garanciánkkal felkészültünk ezekre a ritka helyzetekre.

A gyakori töltés tönkreteszi az akkumulátort.

Az akkumulátort gyakori töltésre tervezték és készítették. Emellett a leggyakoribb töltési forgatókönyv – az otthoni válóáramú töltés – nagyon kíméletes az akkumulátorhoz. Ha az akkumulátor feltöltött, nem kell aggódnia amiatt, hogy az autót leválassza a hálózatról, mivel a töltési folyamat automatikusan leáll.

Forrás: Porshce Hungária Skoda értékesítési oktatási anyagok